۱ اسفند ۱۳۸۸، ۱۵:۵۲

حمیدی:

مفاهیم باطنی داستانهای عاشقانه ادبیات فارسی مورد بی توجهی قرار نگیرد

مفاهیم باطنی داستانهای عاشقانه ادبیات فارسی مورد بی توجهی قرار نگیرد

استان تهران - خبرگزاری مهر: یک استاد شاهنامه شناسی گفت: مفاهیم باطنی و عمیق داستانهای عاشقانه ادبیات فارسی نباید مورد بی توجهی قرار گیرد ضمن اینکه نباید در مورد اینگونه داستانها تنها به جنبه عاشقانه آنها توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، بهمن حمیدی پیش از ظهر شنبه در نشست ادبی "عشق و رهایی، دو مضمون اصلی در داستان بیژن و منیژه شاهنامه فردوسی" در کرج افزود: متاسفانه گاهی در خصوص داستانهای عاشقانه ارزشمند ادبیات فارسی، بیشتر از هرچیز تنها به جنبه عاشقانه بودن اینگونه داستانها توجه می شود و افراد از توجه به مفاهیم باطنی و عمیقتر آنها بازمی مانند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مورد داستان بیژن و منیژه شاهنامه فردوسی در برخی از موارد، بیشتر از هر چیز به جنبه عاشقانه داستان توجه شده و افراد از توجه به مفاهیم عمیقتر و باطنی تر این داستان دور مانده اند.

مفهوم باطنی داستان بیژن و منیژه فراتر از یک داستان صرفا عاشقانه است

این نویسنده اظهار داشت: مفهوم باطنی داستان بیژن و منیژه فراتر از یک داستان صرفا عاشقانه است و به ارزشهای بسیار گرانقدر از جمله احترام به شخصیت زن و ... بازمی گردد.

حمیدی بیان کرد: البته منکر وجود مفهوم عشق در این داستان نیستیم اما نباید در این مفهوم باقی بمانیم و از سایر مفاهیم عمیقتر غافل شویم.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از داستانهای عاشقانه، عشق زمینی بسیار مقدس است زیرا پایه و اساس بسیاری از رفتارهای متعالی و ارزشمند انسان عاشق قرار می گیرد و زیباترین اساطیر را رقم می زند.

این استاد شاهنامه شناسی یادآور شد: توجه به مفهوم عشق زمینی بسیار ارزشمند است به شرط آنکه در کنار توجه به این امر به نقش عشق زمینی در رقم زدن رفتارهای متعالی انسان و مفاهیم باطنی داستانهای عاشقانه که مد نظر صاحب اثر بوده نیز توجه داشته باشیم.

در باور اساطیری همه چیز قابل پذیرش و باور است

حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود نیز بیان کرد: ممکن است برخی از افراد به شاهنامه خرده بگیرند و بگویند در داستانهای آن اغراق شده درحالیکه در باور اساطیری همه چیز قابل پذیرش و باور است.

وی ادامه داد: می توان گفت رستم در شاهنامه به نوعی، تجسم و تبلور همه نیروهای ایرانیان است و به همین دلیل قادر است کارهای شگفت انگیز انجام دهد.

شاهنامه گنج پایان ناپذیر ایرانیان است

یک نظامی شناس نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: شاهنامه گنج پایان ناپذیر ایران است زیرا اگر همه سرمایه ها هم تمام شود، این سرمایه ارزشمند ادبی تمام نمی شود و همه پابرجاست.

بهروز ثروتیان ادامه داد: البته این امر در مورد بسیاری دیگر از آثار ارزشمند ادبی حکایت می کند که نمونه های اینگونه آثار در ادبیات ما کم نیستند.

بهروز ثروتیان ادامه داد: ادبیات ما بسیار پویا است و اگر معلمان خوبی در این زمینه داشته باشیم، می توانیم پویایی ادبیات کشور را به نسلهای بعد نیز منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی جوانان و نوجوانان با آثار ارزشمند ادبی، آثار بسیار گرانقدری به همراه دارد و باید در جهت افزایش این آگاهی به بهترین نحو تلاش کنیم.

داستان بیژن و منیژه که یکى از داستان‌هاى معروف کتاب شاهنامه، کتاب حماسی ایرانیان به زبان فارسی است.

این داستان روایت عشق بیژن پسر گیو و منیژه دختر افراسیاب است.

کد خبر 1037335

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha